mřížka

26. června 2006 v 17:09 |  Mřížka
Pomocí mřížky se dílo jistě zdaří každému. Mezi malíři jsou příznivci i odpůrci práce s mřížkou. V knize Perspektiva od Alison Coleové jsem se dočetla, že "kreslířskou mříž" používal např. Albrecht Dürer nebo Leonardo da Vinci. Tehdy ji samozřejmě nemohli použít na fotografii, ale museli si vytvořit rám, do kterého natáhli černé nitě. Mříž postavili mezi sebe a modelku a před sebou měli umístěný okulár, který zajišťoval, aby se malíř díval stále ze stejného místa a nedocházelo ke zkreslení. Využívali ji hlavně, aby zachytili správnou perpektivu. O použití mřížky a fotografie se zmiňuje v knize "Jak kreslit pastelkami" i José M. Parramón. Usuzuji z toho tedy, že není žádná ostuda ani podvod používat tuto metodu. Naopak si myslím, že může velmi přispět k přesnější podobě a zrychlení v první fázi práce. Někteří zahraniční umělci dokonce využívají na vytvoření základu pro svou práci kopírku či počítač, aby měli více času a energie pro dokonalé propracování svého díla. Postup je velmi jednoduchý. Na čistý list si velmi lehce načrtni mřížku se stejným počtem okýnek jako si narýsuješ na předlohu. Podle toho jakou zvolíš velikost jednotlivých čtverečků, tak bude velký výsledný obrázek. (To znamená, že ne vždy musí mít předloha a dílo stejnou velikost čtverců. Důležitý je stejný počet). Potom do každého čtverečku nakresli jen to co v něm vidíš. Pokud se ti jednotlivé čverečky míhají, očísluj si je v jednom směru a písmenky označ v tom druhém. Bude se ti snáz orientovat. Pomocí mřížky si můžeš zkusit namalovat Emmu .
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.